Sunday 21 August 2011

مصاحبه رادیو سراسری آمریکا با هوارد دین، رئیس پیشین حزب دموکرات در رابطه با اشرف و لیست تروریستی

رادیو سراسری ان.پی.آر در آمریکا در برنامه ”گفتگو با ملت“ در روز 24مرداد ۱۳۹۰ با آقای هوارد دین گفتگویی انجام داد که توجه شما را به بخشهایی از آن جلب می‌کنیم:

رادیو ان.پی.ار: یک گروه مخالف ایرانی، حمایت چندین آمریکایی برجسته را در کارزار خارج کردن نامش از لیست وزارت‌خارجه به‌دست آورده است... آنها یک گروه فراحزبی از سیاستمداران و رهبران سابق نظامی شامل هوارد دین، رودی جولیانی، بیل ریچاردسون، وسلی کلارک، 2رئیس ستاد مشترک نیرو، لوئیس فری، مدیر سابق اف.بی.ای و مایکل هیدن، مدیر سابق اطلاعات مرکزی هستند. این یک گروه به‌خوبی مستحکم از حامیان آنهاست.
در ستون عقاید روز یکشنبه نیویورک تایمز، الیزابت روبین متعجب از این است که چرا یک گروه که وی آن را فرقه می‌نامد، از حمایت شخصیتهای سرشناس آمریکا برخوردار شده است... .
اکنون از بورلینگتن ویرمونت، فرماندار پیشین این ایالت، هوارددین، به ما می‌پیوندند کسی که درباره او گفته می‌شود که از هواداران مجاهدین خلق است.
از فرماندار دین می‌پرسیم آیا این دقیق است که به شما بگوییم شما یک هوادار مجاهدین هستید؟

هوارد دین: نه، چیزی که برای گفتن دقیق است، این است: من معتقد نیستم انسانهای بیگناهی که دولت آمریکا قول حفاظت به آنها داده بود، به قتل برسند، همان کاری که توسط دولت مالکی در آوریل امسال انجام شد، وقتی که وی نیروهای آموزش دیده توسط آمریکا را با تسلیحات آمریکایی برای شلیک بی‌رحمانه به سوی افراد بی‌سلاح فرستاد، کسانی که ما به آنها قول مکتوب حفاظت داده بودیم.
این چیزی است که اتفاق افتاده است. موضوع این نیست که آنها یک فرقه هستند یا مسایل دیگر. موضوع این است که آیا آمریکا به قولش عمل می‌کند و آیا به اصل و ارزش حقوق‌بشر پایبند است. ما در تهدیدی مانند هلند در داستان سربرنیستکا قرار داریم، وقتی که آنها نیروهای خودشان را عقب کشیدند و اجازه دادند ۸هزار مسلمان بوسنیایی غیرمسلح به قتل برسند. و ما آن‌جا بودیم، من نمی‌خواهم که این کار دوباره انجام شود.

رادیو ان.پی.آر: چه زمانی آمریکا حفاظت را به‌صورت مکتوب به آنها داد؟

هوارد دین: وقتی که سربازانمان به داخل اشرف رفتند. ما به آنها یک برگه امضا شده توسط فرمانده نیروهای آمریکایی دادیم که به آنها قول حفاظت می‌دهد. وزیر دفاع هم گفت که آنان اشخاص حفاظت‌شده تحت کنوانسیون ژنو هستند.
ما، یعنی دولت آمریکا، بعضی از متخصصان ضدتروریسم و متخصصان اف. بی‌. آی را به اشرف آوردیم و با تک به تک آن ۳۴۰۰تن افراد غیرمسلح مصاحبه کردند و هیچ‌کس را پیدا نکردند که با تروریسم رابطه‌یی داشته باشد یا تروریست باشد.
بنابراین آنها غیرمسلح هستند. آنها تروریست نیستند. بعد هم این موضوع لیست‌گذاری در دادگاههای اروپایی و آمریکایی دادخواهی شد و سازمان مجاهدین در تک به تک این نهادهای قضایی پیروز شد.
آنها توسط حکم دادگاه در انگلستان، فرانسه و در اتحادیه اروپا از لیست تروریستی خارج شدند. و دادگاه استیناف در واشنگتن گفته است وقتی که آنها در سال ۱۹۹۷ در لیست گذاشته شدند، این کار بر اساس یک پروسه درست قانونی نبوده است.

No comments:

Post a Comment