Monday 11 July 2011

رضا (ری) تکیه، کسی که واکنش بسیار منفی و استهزاء نمایندگان جلسه استماع کنگره آمریکا را برانگیخت

در جلسه استماع کنگره آمریکا، در مقابل دفاع و حمایت عموم نمایندگان و شهود حاضر در این اجلاس از مجاهدین، تنها فردی که اتهامات و اراجیف آخوندپسند را به‌عنوان شهادت علیه مجاهدین تکرار کرد، رضا ری تکیه بود که اظهاراتش با واکنش بسیار منفی و پاسخهای روشن و قاطع نمایندگان و شهود اجلاس مواجه شد و به‌شدت مفتضح گردید.

ری تکیه که در این استماع خود را مدافع به‌اصطلاح جنبش سبز وانمود می‌کرد. فقط چند روز قبل از این جلسه، به همراه همسرش سوزان مالونی، از مؤسسه بروکینگز، با انتشار مقاله‌یی نسبت به سقوط احمدی‌نژاد در تهران به‌عنوان 'ضربه‌یی برای آمریکا' اسف و اندوه خود را ابراز کرده بود، زیرا که احمدی‌نژاد خواستار سازش با آمریکا بوده.

ری تکیه از بیش از یک دهه قبل تاکنون فعالانه و بی‌وقفه از رژیم آخوندی دفاع نموده و بر ضرورت برقراری رابطه با آن و پرهیز از هرگونه فشار و محدودیت و تحریم علیه آن از جانب آمریکا قلم‌فرسایی و سخن‌پراکنی کرده است. به‌همین دلیل، در کنار دیگر لابیها و کارتهای فشار رژیم آخوندی در آمریکا، از سالها پیش در سلسله مقالات تحقیقی مخالفان رژیم در رسانه‌ها و وب‌سایتها افشا‌ شده است.

در پاییز سال ۸۳ رضا (ری) تکیه در تعریف و تمجید از هارترین باندهای رژیم به نام ”آبادگران“ که چهره سیاسی اصلی آن احمدی‌نژاد بود، نوشت: «پس از این‌که اکثر نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات سال ۲۰۰۴ ردصلاحیت شدند، گروهبندی آبادگران ایران اسلامی بوده است که به‌عنوان جناح پیشرو در درون مجلس جدید پدید آمده... که نشان می‌دهد پراگماتیستها دارای یک پایگاه قابل‌توجه در درون قوه مقننه می‌باشند... . ایالات متحده باید آماده برداشتن گامهای اول بعد از انتخابات ایران در ماه مه سال ۲۰۰۵ باشد»... (ری تکیه -فصلنامه واشنگتن، پاییز ۲۰۰۴)

پس از این‌که در نمایش انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم در سال ۸۴ احمدی‌نژاد توسط ولی‌فقیه از صندوقها درآمد، وی در مقاله‌یی نوشت: «با وجود انتخاب یک دولت سخت‌سر در ایران، زمان اتفاقاً ممکن است برای یک معامله خوب باشد». (ری تکیه بالتیمور سان، ۲۶سپتامبر ۲۰۰۵)

رضا ری تکیه در ۲۲فوریه ۲۰۰۷ در یک سخنرانی گفت: «اکنون در ایران اجماع در تمام طیف سیاسی، با پشتیبانی ولایت فقیه، وجود دارد که ایران آماده مذاکره با ایالات متحده است».
وی هم‌چنین درمقاله‌یی تحت عنوان ”مسیر به همزیستی: سیاست جدید آمریکا در قبال ایران“، نوشت: «درک این‌که خامنه‌ای نقطه شروع مناسب برای هر تعامل آمریکا است، این کا را روشن‌سازی می‌کند».

No comments:

Post a Comment